Walczę ze złem i zwiększam ilość dobra we wszechświecie.

Paradoks, kurwa

Strasznie lubię wulgaryzmy, bo są oparte na paradoksie: żeby istniał wulgaryzm (jako leksem), musi nie istnieć wulgaryzm (jako realizacja tego leksemu). Żeby słowo „chuj” było oznaczane w słowniku jako „wulg.”, musi być zapisywane jako „ch…”, nieużywane publicznie, a dorośli, jeśli zdarzy im się powiedzieć je przy dziecku, muszą się nawzajem uciszać. Cudne, że właśnie to uciszenie tworzy wulgaryzm: słowo, którego wypowiedzenie nie będzie się wiązało z uciszeniem, przestanie być wulgaryzmem. Jeśli dziecku zdarzy się poznać słowo uznawane za wulgaryzm bez tego kontekstu uciszania, słowo po prostu nie będzie dla niego wulgarne.

Reklamy

39 komentarzy

  1. Pierwszy

    25/02/2011 o 21:32

  2. Podobnie jak słowo „kurwa” wypowiadane przez coniektórych kilkakrotnie w jednym zdaniu niknie w całości wypowiedzi, chodź wypowiedź taka nieczęsto bywa imponująca.

    25/02/2011 o 21:33

  3. AJ

    Ha, stąd niejako „huj” w SJP Szymczaka.

    25/02/2011 o 21:33

  4. pierwsza, kurwa

    25/02/2011 o 21:36

  5. I właśnie przez to, że rodzice się nawzajem nie uciszali (a konkretnie: mama taty, kiedy akurat nie było jej w domu), kiedyś czterolatkiem będąc błysnąłem w warzywniaku (na zakupach z mamą) „kurwa mać, nie mogę tego jebanego odważnika ruszyć”.

    25/02/2011 o 21:48

  6. ladygaga

    „Jeśli dziecku zdarzy się poznać słowo uznawane za wulgaryzm bez tego kontekstu uciszania, słowo po prostu nie będzie dla niego wulgarne.”

    To trochę jak z tą poprawnością polityczną. Jak przestaniemy uciszać wyzwiska stosowane wobec dyskryminowanej mniejszości, stracą moc.

    25/02/2011 o 21:48

  7. @Hejt
    „pierwsza, kurwa”

    Pojebało cię?

    @Tomash

    „„kurwa mać, nie mogę tego jebanego odważnika ruszyć””

    A my z bratem korwinistą zaimponowaliśmy kiedyś otoczeniu grzeczną zabawą w „chuja z obrazka”.

    @Lady
    „Jak przestaniemy uciszać wyzwiska stosowane wobec dyskryminowanej mniejszości, stracą moc”

    Och weź. To inna moc. Chociaż miał być jeszcze jeden akapit o wulgaryzmach „-istowskich” oraz wulgaryzmach typu „noga od stołu”, ale tego pierwszego mi się na razie nie udało ogarnąć, a to drugie musiałbym riserczować, czy to nie urban legenda, więc kiedy indziej.

    25/02/2011 o 22:15

  8. AJ

    @Jak przestaniemy uciszać wyzwiska stosowane wobec dyskryminowanej mniejszości, stracą moc.

    Przecież już były nie uciszane.

    25/02/2011 o 22:32

  9. ladygaga

    @Czescjacek
    IMHO zasada działania ta sama, ale co ja się tam znam.

    25/02/2011 o 22:40

  10. AJ

    @MHO zasada działania ta sama, ale co ja się tam znam.

    Czy nie musisz jeszcze jednakowoż powiedzieć czarnuchom, żeby się nie obrażali, bo to dla ich dobra?

    25/02/2011 o 22:47

  11. noname®

    @AJ
    Przecież już były nie uciszane.
    No jakby przecież, kurwa.

    25/02/2011 o 22:54

  12. noname®

    Czy nie musisz jeszcze jednakowoż powiedzieć czarnuchom, żeby się nie obrażali, bo to dla ich dobra?
    Nie mówiąc o pederastach, lesbach, cichodajkach, cnotkach-niewydymkach albo ruskach na ten przykład. No i kurwach oczywiście.

    25/02/2011 o 22:58

  13. ladygaga

    @AJ
    Ja mogę to powiedzieć, znaczy, żeby nie reagowali na wyzwiska, bo to wzmacnia ich moc w ustach rasistów.
    I głupio mi w tym momencie, że użyłeś słowa „czarnuch”, a ja wiem, o kim mówisz i się do tego odnoszę. To przez poprzedniego flejma, o Żakowskim. ^^

    25/02/2011 o 22:59

  14. @Lady

    Ej, ale chyba moc „OMG powiedziałaś SŁOWO” jest inna od mocy marginalizacji, stygmatyzacji, dyskryminacji.

    25/02/2011 o 23:04

  15. AJ

    @a ja wiem, o kim mówisz

    O, to się podziel.

    25/02/2011 o 23:06

  16. noname®

    @Ladygaga
    Ja mogę to powiedzieć, znaczy, żeby nie reagowali na wyzwiska, bo to wzmacnia ich moc w ustach rasistów.

    To z Paulo Coelho czy Josepha Murphy’ego?

    25/02/2011 o 23:26

  17. ladygaga

    @Czescjacek
    Dla jasności: ja nie twierdzę, że powiedzenie „kurwa” jest tak samo złe, jak używanie słowa „czarnuch”, bo nie jest.
    Tylko że zasada wyciszania wzmacnia znaczenie obu, kiedy się je słyszy, bo słyszy się je relatywnie rzadko i ma się od razu w głowie „OMG ktoś TO powiedział”.
    No i, co jasne: o mocy odbioru wulgaryzmu decyduje przede wszystkim kontekst.

    25/02/2011 o 23:27

  18. noname®

    To Frondziarze i inne oszołomy powinny być niezdolne do używania ‚lesbów’ i ‚pedałów’ jako wyzwisk. A może już są? Oni nie obrażają, tylko nazywają po imieniu! No i kurwa co z tego?
    Sorry, powtarzam się.

    25/02/2011 o 23:35

  19. to ja też się powtórzę: wyciszanie lesb, pedałów i rzezi nienarodzonych (na sztandarze było hasło „bądźmy ponad to, merytoryka zawsze zatriumfuje”) zaowocowało społecznymi refleksjami jako to prostytutki nie można zgwałcić, Aneta Krawczyk to puszczalska zdzira, a Alicja Tysiąc- nie, Alicji Tysiąc nie da się opisać, ona chciała zabić swoje dziecko, i co, wywłoko, jak ty mu teraz w oczęta spojrzysz?
    Nie podważając założeń leksyki, ten bolesny wrzód w dupie ropieje od zarazka, którego imię „jeśli włazisz do kotła ludożerców to przestajesz być tym, który dyktuje warunki”, a lekarstwo na ten zarazek opiera się na substancji czynnej o nazwie „dlatego jeśli będziesz czytać ludożercom Kanta to zeżrą cię zanim dojdziesz do różnicy między poznaniem czystym a empirycznym, więc walcz z memami ludożerców póki jeszcze nie rozpalili ognia pod kotłem”.

    w skrócie sprowadza się to po prostu do reakcji na propagowanie aspołecznych memów i wpuszczanie do obiegu memów prospołecznych. Oczywiście w krótkim czasie uczyni to z nas towarzyskich nudziarzy, ale cóż, sprawa wymaga pewnych ofiar.

    26/02/2011 o 00:20

  20. @Anna
    „to ja też się powtórzę: wyciszanie lesb, pedałów i rzezi nienarodzonych (…) zaowocowało”

    Przyznam się, że nie rozumiem.

    26/02/2011 o 09:46

  21. @wyjasnię

    moim zdaniem język publicznego dyskursu padł w ciągu ostatnich dwóch dekad ofiarą paru złudzeń:

    1. istnieje dyskurs mainstreamowy i on jest inteligencki, więc jeśli ktoś spoza niego używa określeń typu „pedał” lub twierdzi, że „kurwy nie da się zgwałcić” to a) nie ma się co głębiej przejmować, to jest język wykluczonych i on nie wpływa na mainstream b) nalezy zachować pobłażliwą godność i wytłumaczyć, że to nieładnie tak mówić c) marginalne jest nieszkodliwe przez sam fakt, że nie jest mainstreamowe. A o tym, co jest mainstreamem decydują inteligenci

    2. dlatego pewnego pięknego dnia redaktorzy Tygodnika Powszechnego zafrasowali się widząc, jak wyglądają ich słupki w porównaniu ze słupkami Naszego Dziennika, a my wszyscy nieczytający żadnej z tych gazet zafrasowaliśmy się zauważając, że to, co mieliśmy za liberalne jest od dawna konserwatywne.

    3. odczuwam masochistyczną satysfakcję widząc triumfy salonów24 i słupki „uważam rze” (ma obecnie lepszą sprzedawalność niż Wprost). To jest moim zdaniem pokłosie ignorowania seksistowskich (i innych) memów w przekonaniu, że wykluczeni z mainstreamu nie dyktują praw, więc są globalnie nieszkodliwi.
    Otóż okazało się, że oni po pierwsze nie są wcale wykluczeni, po drugie niezwykle skutecznie dyskurs współtworzą, po trzecie nad tym dyskursem obecnie panują o wiele lepiej niż my.

    4. zatem wyciszanie być może broni się językoznawczo, ale memetycznie zupełnie nie. cbdu.

    26/02/2011 o 11:16

  22. @Anna
    „zatem wyciszanie być może broni się językoznawczo, ale memetycznie zupełnie nie”

    (Sorasek, że tak wybiórczo, ale o reszcie muszę trochę pomyśleć). Ale ja nie postuluję wyciszania, ani w ogóle ta notka nie jest ściśle polityczna, tylko tak się zarefleksjowałem nad istotą wulgaryzmu.

    26/02/2011 o 12:13

  23. inz.mruwnica

    @: To trochę jak z tą poprawnością polityczną. Jak przestaniemy uciszać wyzwiska stosowane wobec dyskryminowanej mniejszości, stracą moc.

    Jest zupełnie dokładnie odwrotnie. Stabuizowanie słowa jest oddaniem godności określanym przez to słowo. Zauważ, że „niepoprawni politycznie” (czyli poprawni politycznie według własnej, nieuświadomionej poprawności) protestują przez „to słowo nie obraża, jest tylko nazwaniem po imieniu i neutralnym opisem”. Wiedzą, że obraża, ale w ten sposób bronią swojego prawa do obrażania. W momencie w którym chcieliby się samouciszyć uznaliby podmiotowość obrażanego – powstrzymując się od wypowiedzenia złożyliby daninę z własne swobody wypowiedzi, więc uznaliby prawo drugiej strony do wymagania takiej daniny.

    26/02/2011 o 19:24

  24. Takrze tego. Ja bardzo nie lubię wulgaryzmów, tak samo jak błędów ortograficznych.

    26/02/2011 o 19:33

  25. ladygaga

    @inz.mruwnica
    „W momencie w którym chcieliby się samouciszyć uznaliby podmiotowość obrażanego – powstrzymując się od wypowiedzenia złożyliby daninę z własne swobody wypowiedzi, więc uznaliby prawo drugiej strony do wymagania takiej daniny.”

    Tylko że ja miałam coś innego na myśli, ale za mało jasno się widocznie wysłowiłam; że gdyby obrażani przejęli słowa używane przez obrażających, to obrażający nie mieliby już czym obrażać (gdzieś o tym Zizek pisał). Samouciszanie się niepoprawnych byłoby oczywiście szlachetne, ale jeśli uciszanie jest na nich wymuszane, to wzmacnia znaczenie słów tabu, którymi się obrażający posługują.

    I w tym te dwa mechanizmy uciszania są według mnie podobne. Nie chciałam tu rozwijać dyskusji znowu o poprawności, tylko mi się skojarzyło z tym, co napisał Czescjacek o wulgaryzmach.

    27/02/2011 o 10:42

  26. @Lady
    „gdyby obrażani przejęli słowa używane przez obrażających, to obrażający nie mieliby już czym obrażać”

    No ale to działa hmmm obusiecznie; klasyczny przykład: w Niemczech „Schwul” został przejęty przez siły dobra, w Bolandzie „geja” ponoć używają dzieci w przedszkolu jako wyzwiska (sprawdzić, czy nie legenda miejska).

    27/02/2011 o 13:13

  27. ladygaga

    @Czescjacek
    Nie wyobrażam sobie, żeby przejęte od poprawnych słowo mogło zyskać dużą moc, najwyżej sarkastyczną, a to już nie to samo.

    27/02/2011 o 13:58

  28. noname®

    Ja mogę to powiedzieć, znaczy, żeby nie reagowali na wyzwiska, bo to wzmacnia ich moc w ustach rasistów.

    To nie zasługuje na komentarz, ale nie mogę się powstrzymać. Wyjaśnij do jakich sytuacji dokładnie ta rada ma się stosować, bo coś czuję, że kompletnie niezwiązanych z rzeczywistością. Jak ktoś Cię na ulicy nazywa czarnuchem, albo suczką na przykład, to nigdy nie jest samo słowo, zawsze jest jakiś kontekst. Czy na propozycje/groźby seksualne po dziwce/suce/etc. zareagujesz milczeniem, żeby swoją biernością zniwelować dehumanizację* (skoro to taki dobry sposób)?
    Jakie tu ma zastosowanie Twoja rada „reakcja na dehumanizujący język wzmacnia dehumanizację”?

    *Słowa dehumanizacja używam tu synonimicznie z ‚othering’.

    27/02/2011 o 14:31

  29. ladygaga

    „Czy na propozycje/groźby seksualne po dziwce/suce/etc. zareagujesz milczeniem, żeby swoją biernością zniwelować dehumanizację”

    Nie, naturalnie spróbuję się bić, jeśli przeciwników nie będzie więcej niż dwóch i nie wyciągną noża…

    27/02/2011 o 14:50

  30. Gammon No.82

    @ladygaga
    Nie, naturalnie spróbuję się bić, jeśli przeciwników nie będzie więcej niż dwóch i nie wyciągną noża…

    Właściwie czemu nie nosisz noża?

    27/02/2011 o 19:00

  31. noname®

    @Ladygaga
    Nie, naturaelnie spróbuję się bić, jeśli przeciwników nie będzie więcej niż dwóch i nie wyciągną noża…

    To sobie zilustrowałaś jak to pierdolenie o „nienadawaniu mocy wyzwiskom” się ma do rzeczywistości.

    Jeśli masz jakiś problem z moim przykładem, to się nim ze mną nie dziel, póki nie odpowiesz na zadane wyżej pytanie – w jakiej dokładnie sytuacji w/w bzdety mają rzekomo przynosić pozytywny skutek.

    28/02/2011 o 00:03

  32. noname®

    @Gammon
    Dziewczyna nie powinna nosić noża żeby sobie nim nie zrobić krzywdy, czy jak? O co kaman?

    28/02/2011 o 00:05

  33. ladygaga

    @noname
    Twoje komentarze są dla mnie zbyt surrealistyczne. Nie wierzę, że sam je rozumiesz.

    To, o co mi chodziło wyjaśniałam wyżej.

    28/02/2011 o 01:18

  34. Gammon No.82

    @noname®
    Dziewczyna nie powinna nosić noża żeby sobie nim nie zrobić krzywdy, czy jak?

    Zaraz, ale skąd taki wniosek, skoro zapytałem „Właściwie czemu nie nosisz noża?”

    O co kaman?

    Zapytałem „właściwie czemu” żeby ustalić, czemu właściwie.

    28/02/2011 o 07:49

  35. bantus

    dżizes, kurwa, ja pierdolę!

    Ciekawe jakie są różnice klasowe w korzystaniu z wulgaryzmów, a może nie ma, poza tym, że jedni używają częściej inni rzadziej?

    28/02/2011 o 13:55

  36. noname®

    Twoje komentarze są dla mnie zbyt surrealistyczne. Nie wierzę, że sam je rozumiesz.

    To, o co mi chodziło wyjaśniałam wyżej.

    Twoja stara jest surrealistyczna, ok?

    1. Gówno wyjaśniłaś.
    2. Kiedy zapytałem o czym Ty w ogóle piszesz (do jakich sytuacji się to co piszesz odnosi) – też gówno wyjaśniłaś, uchylając się od odpowiedzi.
    3. Podsunąłem Ci swój przykład i zapytałem czy Twoja idea ma tu zastosowanie (i jakie) i znów gówno wyjaśniłaś, bo nie odpowiedziałaś.
    4. Ponowiłem pytanie z pkt 2., na co odpowiedziałaś, że już wyjaśniłaś „wyżej”, a ja nie rozumiem swoich pytań, czyli shut up that’s why.

    Idź na jakąś frondę z takim wyjaśnianiem.
    Sorry, ale nikt Ci nie każe pierdolić „już odpowiedziałam” po uporczywym ignorowaniu pytania. Naprawdę! Jeśli nie lubisz bronić swoich poglądów możesz po prostu się zamknąć.

    28/02/2011 o 19:55

  37. ladygaga

    @noname
    „ja nie rozumiem swoich pytań, czyli shut up that’s why”

    Grunt, to samemu dokopać się do odpowiedzi. Oraz: jesteś niekulturalny, nie chce mi się z tobą flejmić.

    01/03/2011 o 07:55

  38. moher

    To rowniez dlatego duzo latwiej przeklinac w obcym jezyku.

    BTW fajnie piszesz

    02/03/2011 o 18:53

  39. mrspoko

    Wylgaryzmy to emotikony epoki przedinternetowej.
    Powinny się pojawić jeszcze za życia Gutenberga.

    Język jest niedoskonały w wyrażaniu emocji, zwłaszcza w zwięzłych wypowiedziach.

    04/03/2011 o 22:50

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s